Η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών που σχετίζονται με την πανδημία για ταξίδια εντός της Ευρώπης τον Μάρτιο βοήθησε στην εκθετική αύξηση των επιβατών αεροπορικών εταιριών, με τον όγκο της επιβατικής κίνησης να “εκτοξεύεται” κατά 250% το πρώτο εξάμηνο του έτους, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021. Αυτό διαπιστώνει ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορίου αερολιμένων ACI Europe, σύμφωνα με τον οποίο, τα ελληνικά αεροδρόμια επανήλθαν στα προ-πανδημικά επίπεδα.
Την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2022 τα αεροδρόμια σε όλη τη Γηραιά ήπειρο εξυπηρέτησαν επιπλέον 660 εκατομμύρια επιβάτες, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.Η αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με τον Οργανισμό, κυρίως στη διεθνή κίνηση (+381,2%) και όχι στην εγχώρια κίνηση (+88,5%).
Τα αεροδρόμια στην αγορά ΕΕ+ σημείωσαν το μεγαλύτερο “άλμα” στην επιβατική κίνηση το 1ο εξάμηνο, στο +348,9%, με αποτέλεσμα ο όγκος των επιβατών τους να αυξηθεί στα 635 εκατομμύρια, από 140 εκατομμύρια πέρυσι. Εντός της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ιρλανδίας (+1125%), του Ηνωμένου Βασιλείου (+833%), της Σλοβακίας (+842,2%), της Ουγγαρίας (+784,8%) και της Δανίας (+611,8%) σημείωσαν εξαιρετικές αυξήσεις.
Εν τω μεταξύ, καταγράφηκε μέτρια, αν και σημαντική, αύξηση (58,3%) της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, το πρώτο εξάμηνο. Αυτό αντανακλά το γεγονός ότι αυτές οι αγορές είχαν γενικά υποβληθεί σε λιγότερο αυστηρούς περιορισμούς για ταξίδια καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και είχαν αρχίσει να ανακάμπτουν νωρίτερα, σε σύγκριση με την αγορά της ΕΕ+. Αυτό συνέβη κυρίως για τα αεροδρόμια της Τουρκίας (+96,3%) αλλά και σε μικρότερες αγορές όπως η Αρμενία (+75,6%) και το Καζακστάν (+11,5%), με τα αεροδρόμια του Ισραήλ (+328,9%) να αποτελούν την εξαίρεση και να ακολουθούν δυναμική παρόμοια με τα αεροδρόμια ΕΕ+. Οι επιδόσεις της αγοράς εκτός ΕΕ+ αντικατοπτρίζουν επίσης τον αντίκτυπο του πολέμου στα αεροδρόμια της Ουκρανίας,με τις διεθνείς κυρώσεις να επιβαρύνουν τα αεροδρόμια της Ρωσίας (-3,6%) και της Λευκορωσίας (-16,7%).
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, είπε: “Αυτοί οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Εάν ο Covid-19 προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου κατάρρευση στην επιβατική κίνηση για τα αεροδρόμια της Ευρώπης, η ανάκαμψη που βιώσαμε αυτή την άνοιξη -ειδικά στην αγορά της ΕΕ+- είναι εξίσου εξαιρετική. Το γεγονός ότι τα μεγέθη σε όλη την ήπειρο παρέμειναν ακόμη 28,3% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα για το πρώτο εξάμηνο του έτους, δεν θα πρέπει να επισκιάσει την απόλυτη -και άνευ προηγουμένου απελευθέρωση της “παγωμένης” ζήτησης- που έχει σημειωθεί από τον Μάρτιο”.
Πιο κοντά στο πλήρες “comeback” της επιβατικής κίνησης ο Ιούνιος
Ο φετινός Ιούνιος σημείωσε περαιτέρω κέρδη στην επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, με τον μήνα να κλείνει στο -17,4%, έναντι των επιπέδων πριν από την πανδημία (Ιούνιος 2019). Αυτή είναι η ισχυρότερη μηνιαία επίδοση, πριν από την πανδημία, τον Φεβρουάριο του 2020.
Σε μια αντιστροφή της κατάστασης που επικρατούσε καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, η αγορά ΕΕ+ ( -16,6%) ξεπέρασε την υπόλοιπη Ευρώπη (-21,7%) τον Ιούνιο, σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Μια πιο προσεκτική ματιά στις επιδόσεις των εθνικών αγορών στην αγορά της ΕΕ+ δείχνει ότι η ανάκαμψη συνεχίζει να οφείλεται στη ζήτηση για ταξίδια αναψυχής και στην αγορά VFR (επισκέψεις σε φίλους και συγγενείς), όπως αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα των αεροδρομίων χωρών που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό.
Πλήρης ανάκαμψη των ελληνικών αεροδρομίων
Τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+1,8%) και το Λουξεμβούργο (0%) ήταν τα μόνα που ανέκαμψαν πλήρως στα επίπεδα πριν από την πανδημία τον Ιούνιο. Τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (-2,9%) πλησίασαν, ακολουθούμενα από αυτά της Λιθουανίας (-7,5%) και της Νορβηγίας (-9,9%).
Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-45,7%), της Φινλανδίας (-36,8%), της Βουλγαρίας (-34,1%), της Τσεχίας (-33,3%) και της Λετονίας (-28%) εμφάνισαν υστέρηση στην ανάκαμψη, κυρίως λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών διεθνών κυρώσεων στη Ρωσία.
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών ΕΕ+, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-10,8%) και της Ιταλίας (-12,7%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούν από τα αεροδρόμια της Γαλλίας (-17,6%), του Ηνωμένου Βασιλείου (-19,2%) και της Γερμανίας (-27%).
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα καλύτερα αποτελέσματα τον Ιούνιο προήλθαν από αεροδρόμια στις μικρότερες αγορές της Αλβανίας (+59,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+29,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+24,8%), της Αρμενίας (+16,7%) και του Καζακστάν (+13,1%), που ξεπέρασαν κατά πολύ τα προ-πανδημικά τους επίπεδα.
Τα αεροδρόμια της Βόρειας Μακεδονίας (-5%) και της Σερβίας (-8,7%) πλησίασαν στην πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,4%). Τα αεροδρόμια στην Ουκρανία έχουν απολέσει το σύνολο της επιβατικής κίνησης (-100%), με τις διεθνείς κυρώσεις να επηρεάζουν την απόδοση των αεροδρομίων στη Ρωσία (-27%) και τη Λευκορωσία (-62,1%), καθώς και εκείνων στο Μαυροβούνιο (-60,9%), τη Γεωργία (-32,5%) και τη Μολδαβία (-28,6%).
Τα μεγάλα αεροδρόμια συνέχισαν να παρουσιάζουν χαμηλή απόδοση, σε σύγκριση με το επίπεδο επιβατικής κίνησης πριν από την πανδημία. Αυτό αντικατοπτρίζει τους συνεχείς ταξιδιωτικούς περιορισμούς σε επιλεγμένες ασιατικές αγορές, ιδίως στην Κίνα. Ωστόσο, αυτά τα αεροδρόμια εξακολουθούσαν να έχουν εξαιρετικές αυξήσεις στην επιβατική τους κίνηση, σε σύγκριση με πέρυσι:
- Η Κωνσταντινούπολη (-1,7% έναντι 2019 |+ 115,4% έναντι 2021) συνέχισε να “οδηγεί” το “πρωτάθλημα” τον Ιούνιο, έχοντας σχεδόν ανακτήσει πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία.
- Το Λονδίνο-Χίθροου ήρθε δεύτερο σε απόλυτες τιμές (-17,3% έναντι 2019 | +526% έναντι 2021), με τη μεγαλύτερη αύξηση όγκου, σε σύγκριση με πέρυσι.
- Τον βρετανικό κόμβο ακολούθησαν το Σαρλ ντε Γκωλ, στο Παρίσι (-21,2% έναντι 2019|+ 222,9% έναντι 2021) και το Σίπχολ, στο Άμστερνταμ (-19,5% έναντι του 2019 | + 211,8%).
Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων και κόμβων, τα αποτελέσματα δεν ήταν ομοιόμορφα τον Ιούνιο:
- Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα που τροφοδοτείται από τον τουρισμό (-3,6%), η Λισαβόνα (-6,6%) και η Αθήνα (-6,8%) ήταν πιο κοντά στην πλήρη ανάκτηση των επιπέδων κυκλοφορίας τους πριν από την πανδημία (2019).
- Το ORY, στο Παρίσι (-10,4%) επωφελήθηκε από τον εγχώριο και ενδοευρωπαϊκό προσανατολισμό του, ενώ η εστίαση του Δουβλίνου (-11,7%) στη διατλαντική αγορά ενίσχυσε επίσης τα αποτελέσματά του.
- Αντίθετα, οι Βρυξέλλες (-28,2%) επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις απεργιακές κινητοποιήσεις, ενώ στο Ελσίνκι (-36,8%) η έκθεση στην ασιατική αγορά με δρομολόγια που περιλάμβαναν υπερπτήσεις πάνω από τη Ρωσία περιόρισαν την ανάκαμψή του.
Εν τω μεταξύ, ορισμένα περιφερειακά αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε εταιρίες χαμηλού κόστους ξεπέρασαν τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία τον φετινό Ιούνιο. Ανάμεσά τους τα ελληνικά αεροδρόμια της Σαντορίνης (+72,5%), της Μυκόνου (+12,9%) και της Κέρκυρας (+12,8%), καθώς, επίσης, τα αεροδρόμια σε Τίρανα (59,3%), Ζαντάρ (+ 39,1%), Φουντσάλ (+27,9%), Κάουνας (+8,1%), Μενόρκα (+6,5%), Μπιλούντ (+5,5%), Όλμπια (+4,7%) %) και το Μπέργκαμο (+1,1%).
Πηγή:money-tourism.gr
Επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο facebook/ instagram: ByBusMagazine, ακολουθήστε μας και κάντε like στα άρθρα μας… γιατί το bybus.gr μπορεί να σας ταξιδέψει!!